Valitse sivu

Sopimusehdot

1 Sopimusosapuolet ja voimaantulo

1.1 Näitä yleisiä toimitusehtoja (”Yleiset ehdot”) sovelletaan sopimuksiin (”Sopimus”), joiden perusteella Mark Granath (”Toimittaja”) toimittaa palveluja asiakkaalle (”Asiakas”). Ehdot astuvat voimaan heti ja korvaavat aiemmat toimitusehdot. Jos näiden ehtojen ja sopimuksen muiden ehtojen välillä on ristiriita, sopimuksen ehdot ovat ensisijaisia.

1.2 Asiakas hyväksyy nämä ehdot tilatessaan palveluja. Näitä ehtoja sovelletaan, ellei toisin ole kirjallisesti sovittu. Lisäksi voidaan soveltaa palvelukohtaisia erityisehtoja tai tuotekuvauksia. Jos yleiset ehdot ovat ristiriidassa muiden ehtojen kanssa, sopimuksen ja sen liitteiden sisältö on määräävä. Kolmansien osapuolten ehdot voivat koskea niitä palveluita tai tuotteita, joita ne koskevat.

2 Määritelmät

– ”Palvelu”: Toimittajan tarjoama tietoverkkopalvelu, kuten asennus-, ylläpito- tai ohjelmistopalvelut.
– ”Sopijapuolet”: Toimittaja ja asiakas yhdessä.
– ”Kuluttaja-asiakas”: Henkilö, joka tilaa palvelun henkilökohtaiseen käyttöönsä.
– ”Tekninen alusta”: Toimittajan käyttämä palvelinratkaisu ja muut tekniset ratkaisut.
– ”Tietoliikennepalvelut”: Toimittajan tarjoamat tietoliikenneyhteydet ja niihin liittyvät palvelut.
– ”Immateriaalioikeudet”: Aineettomat oikeudet, kuten patentit, tavaramerkit ja tekijänoikeudet.

3 Sopimuksen syntyminen ja kohde

3.1 Sopimus syntyy, kun asiakas tekee tilauksen ja toimittaja vahvistaa sen. Sopimus syntyy myös, kun asiakas hyväksyy ehdot ja maksaa ensimmäisen maksun. Tilaus ja sopimus tallennetaan toimittajan tietokantaan.

3.2 Sopimuksen ensisijainen kieli on suomi. Jos eri kieliversioiden välillä on ristiriita, suomenkielinen versio on määräävä.

3.3 Toimittajan ehdot, palvelukuvaukset ja ohjeet ovat saatavilla verkkosivuilla. Sopimus koskee toimittajan asiakkaalle tuottamia palveluita, joita asiakas sitoutuu käyttämään ehtojen mukaisesti.

3.4 Asiakas vastaa tilaamistaan palveluista ja maksuista. Lisäpalveluja voi tilata vain asiakas tai hänen valtuuttamansa taho.

3.5 Toimittaja voi kieltäytyä hyväksymästä asiakkuutta tai tekemästä sopimusta ilman velvollisuutta ilmoittaa syytä, ellei laki toisin määrää.

3.6 Jos laskutus tapahtuu jälkikäteen, toimittaja voi tarkistaa asiakkaan luottotiedot ja vaatia ennakkomaksua tai vakuutta.

4 Sopimuskausi

4.1 Sopimuskauden pituus vastaa laskutuskautta, ellei toisin ole sovittu.

4.2 Sopimus jatkuu automaattisesti samanpituisella jatkosopimuskaudella, ellei jompikumpi osapuoli irtisano sitä kirjallisesti vähintään 30 päivää ennen kuluvan sopimuskauden tai jatkosopimuskauden päättymistä.

5 Palvelun toimittaminen ja käyttö

5.1 Toimittaja pyrkii aloittamaan palvelun toimittamisen viipymättä sen jälkeen, kun asiakkaan tilaus on vahvistettu tai asiakas on maksanut palveluun liittyvän maksun. Toimittaja ei kuitenkaan takaa toimitusaikaa.

5.2 Toimittaja ilmoittaa asiakkaalle tilatut palvelut sekä niiden käyttämiseen tarvittavat käyttäjätunnukset ja salasanat. Toimittajalla on oikeus määrittää ja tarvittaessa muuttaa asiakkaan käyttäjätunnuksia ja salasanoja ilmoittamalla asiasta asiakkaalle.

5.3 Palvelu katsotaan toimitetuksi, kun toimittaja ilmoittaa palvelun olevan käytettävissä tai kun asiakas on aloittanut palvelun käytön.

5.4 Asiakkaan katsotaan hyväksyneen toimituksen, ellei hän reklamoi siitä kirjallisesti viimeistään seitsemän (7) päivän kuluessa siitä, kun toimittaja on ilmoittanut palvelun olevan käytettävissä. Reklamaatiosta huolimatta palvelu katsotaan hyväksytyksi, jos virhe ei ole olennainen.

5.5 Toimittajalla on oikeus käyttää alihankkijoita tai muita sopimuskumppaneita palveluiden toimittamisessa.

5.6 Palveluun liittyvien osa-alueiden, kuten verkkotunnuksen rekisteröinnin tai siirron, toimitus voi viivästyä toimittajasta riippumattomista syistä, kuten kolmannen osapuolen viiveistä. Toimittaja pyrkii tiedottamaan asiakkaalle mahdollisista viivästyksistä.

5.7 Toimittajan vastuu viivästyksestä rajoittuu viivästysajalta perittyjen kuukausimaksujen palauttamiseen.

5.8 Palvelu voi tukea vain tiettyjä käyttöjärjestelmiä, ohjelmistoja ja niiden päivityksiä, ja se saattaa edellyttää apuohjelmistojen tai laitteiden asentamista. Tuetut laitteet ja ohjelmistot voivat muuttua sopimuskauden aikana, eikä toimittaja vastaa näiden muutosten seurauksista, kuten yhteensopimattomuudesta asiakkaan laitteistojen tai ohjelmistojen kanssa.

5.9 Toimittaja ei vastaa palvelujen päivityksistä tai muutoksista johtuvasta yhteensopimattomuudesta asiakkaan ohjelmistojen tai käyttöjärjestelmien kanssa.

5.10 Toimittaja ei vastaa asiakkaan laitteistojen, ohjelmistojen tai muun toimintaympäristön muutoksista eikä niistä aiheutuvista kustannuksista.

5.11 Ellei toisin ole nimenomaisesti mainittu, toimitettu palvelu ei sovellu hätäpalveluiden käyttämiseen. Asiakkaan tulee varautua tällaisiin tilanteisiin muilla tavoin.

5.12 Toimittajalla ei ole velvollisuutta tuottaa palvelua, jos asiakas käyttää palveluun soveltumatonta ohjelmistoa, ohjelmistoversiota, laitetta tai muuta palvelun edellyttämää ympäristöä. Toimittaja ei myöskään ole velvollinen ylläpitämään tai tukemaan palvelua ympäristössä, joka poikkeaa toimittajan muiden asiakkaiden palveluympäristöstä.

5.13 Asiakkaan tulee sallia palvelun automaattiset päivitykset.

5.14 Mikäli palvelun päivitys edellyttää asiakkaalta version muutosta tai muuta ylläpitotoimea, asiakkaan on tehtävä nämä toimet toimittajan ohjeiden mukaisesti. Jos asiakas tarvitsee toimittajan tukea päivityksen suorittamiseen, toimittajalla on oikeus veloittaa työstä hinnastonsa mukainen maksu.

5.15 Jos toimittaja suorittaa asiakkaan vastuulle kuuluvia tehtäviä, toimittajalla on oikeus veloittaa näistä toimista voimassa olevan henkilötyöhinnaston tai muun soveltuvan veloitusperiaatteen mukaisesti.

6 Toimittajan vastuut ja velvollisuudet

6.1 Toimittaja sitoutuu toimittamaan asiakkaalle tilatut palvelut sekä niiden käyttämiseen tarvittavat käyttäjätunnukset ja salasanat. Käyttäjätunnukset ja salasanat toimitetaan ainoastaan asiakkaan ilmoittamiin yhteystietoihin.

6.2 Toimittaja ei vastaa asiakkaan palvelussa olevan tietosisällön toimivuudesta, oikeellisuudesta tai säilyvyydestä. Toimittaja ei myöskään vastaa tietoverkosta tai muualta tulevasta häirinnästä, luvattomasta käytöstä tai muusta vastaavasta toiminnasta, joka kohdistuu asiakkaaseen, tämän tietojärjestelmiin tai laitteisiin.

6.3 Toimittaja ei ole vastuussa virusten, haittaohjelmien tai muiden tietoturvauhkien aiheuttamista häiriöistä tai vahingoista.

6.4 Toimittaja ei vastaa kolmansien osapuolten toiminnasta johtuvista häiriöistä, viivästyksistä tai vahingoista.

6.5 Toimittajalla ei ole velvollisuutta korjata virheitä, jotka johtuvat asiakkaan omasta toiminnasta, kuten väärinkäytöksistä, palvelun virheellisestä tai sopimuksenvastaisesta käytöstä, asiakkaan tekemistä muutoksista tai kolmannen osapuolen suorittamista päivityksistä tai korjauksista.

6.6 Toimittajalla on oikeus tuottaa sopimuksen mukainen palvelu parhaaksi katsomallaan tavalla, edellyttäen, että palvelu vastaa sopimuksessa määriteltyjä ehtoja.

6.7 Toimittaja pidättää oikeuden muuttaa palvelun sisältöä, edellyttäen, että muutoksista tiedotetaan asiakkaalle vähintään kuukautta ennen niiden voimaantuloa.

6.8 Asiakkaan pyynnöstä suoritetuista muutos-, avustus- ja korjaustöistä veloitetaan toimenpidemaksu kulloinkin voimassa olevan hinnaston mukaisesti.

6.9 Toimittajalla on oikeus tehdä palveluun muutoksia ilman ennakkotiedotusta, mikäli muutokset ovat välttämättömiä esimerkiksi tietoturvasyistä tai muista vastaavista syistä. Tällaisista muutoksista pyritään tiedottamaan asiakkaalle mahdollisimman pian jälkikäteen.

6.10 Toimittaja pidättää oikeuden estää teknisin tai muin keinoin toiminnan, joka rikkoo tämän sopimuksen ehtoja tai vaarantaa palvelun toimivuuden.

7 Asiakkaan vastuut

7.1 Asiakkaan tulee huolehtia siitä, että toimittajalla on aina käytettävissään ajantasaiset tiedot asiakkaan yhteystiedoista (mukaan lukien sähköposti, puhelinnumero ja postiosoite).

7.2 Asiakas sitoutuu noudattamaan toimittajan toimittamia ohjeistuksia ja yleisiä toimitusehtoja käyttäessään toimittajan palveluita sekä käyttämään niitä lakien, säädösten ja hyvien tapojen mukaisesti.

7.3 Asiakas on velvollinen perehtymään toimittajan lähettämiin tiedotteisiin ja seuraamaan toimittajan internet-palvelusivustoja.

7.4 Asiakkaan tulee ottaa toiminnassaan huomioon toimittajan mahdollisia palvelun muutoksia koskevat ilmoitukset sekä varautua mahdollisiin satunnaisiin katkoihin.

7.5 Asiakas liittää tietojärjestelmänsä ja tietoliikenneverkkonsa tai niiden osat palveluun ja käyttää palvelua omalla vastuullaan. Asiakkaan tulee käyttää palvelua huolellisesti, huolehtia virusten- ja haittaohjelmien torjunnasta silloin, kun tämä ei nimenomaisesti kuulu toimittajan vastuulle, sekä varmistaa, ettei palveluihin pääse viruksia tai muita haittaohjelmistoja.

7.6 Asiakas sitoutuu pitämään salasanansa ja käyttäjätunnuksensa luottamuksellisina eikä saa luovuttaa niitä kolmannen osapuolen käyttöön. Asiakas on vastuussa käyttäjätunnusten ja salasanojen käytöstä sekä niiden avulla tapahtuvasta suorasta ja välillisestä palveluiden käytöstä. Asiakas vastaa myös väärinkäytösten aiheuttamista tutkinta- ja korjauskuluista sekä mahdollisista muista vahingoista. Asiakkaan tulee ilmoittaa toimittajalle välittömästi, jos salasana tai käyttäjätunnus joutuu kolmannen osapuolen tietoon tai jos asiakas epäilee väärinkäyttöä. Asiakkaan vastuu käyttäjätunnuksella ja salasanalla tapahtuneesta palveluiden käytöstä lakkaa, kun toimittaja on sulkenut tunnuksen vastaanotettuaan asiakkaan ilmoituksen puhelimitse tai kuitattuaan asiakkaan sähköisen ilmoituksen asiasta.

7.7 Salasanan tai käyttäjätunnuksen vaihtamisesta asiakkaan pyynnöstä veloitetaan kulloinkin voimassa olevan hinnaston mukainen toimenpidemaksu.

7.8 Asiakas vastaa täysin käyttämiensä palveluiden tietosisällöstä ja sitoutuu noudattamaan Suomen lakia tietosisällön osalta. Suomen lakien vastaista tietosisältöä ei saa säilyttää tai käyttää toimittajan palvelimilla. Asiakas vastaa siitä, että tietosisältö ei aiheuta häiriöitä verkkoliikenteeseen, eikä loukkaa kolmansien osapuolien tekijänoikeuksia, riko lakia tai viranomaismääräyksiä eikä ole hyvien tapojen vastaista. Mikäli asiakas käyttää palvelussa itse hankkimiaan ohjelmistolisenssejä, asiakas vastaa niiden laillisuudesta ja sopimuksenmukaisesta käytöstä.

7.9 Toimittajalla on oikeus poistaa materiaalia, mikäli se katsoo materiaalin rikkovan näitä ehtoja. Toimittajalla on myös oikeus poistaa ja olla palauttamatta tietosisältöä, joka rikkoo sopimusehtoja.

7.10 Asiakas ei saa käyttää palvelua lain tai hyvien tapojen vastaiseen suoramarkkinointiin. Asiakkaalla ei ole oikeutta lähettää massapostituksia sähköpostitse ilman vastaanottajien lupaa.

7.11 Asiakas tallentaa palveluun kaiken materiaalin ja tietosisällön omalla vastuullaan.

7.12 Asiakas vastaa siitä, että hänellä on ajantasaiset turvakopiot sivustostaan, sähköposteistaan sekä muusta palveluun tallennetusta materiaalista. Toimittaja ei takaa tiedon säilymistä palvelussa.

7.13 Levytilan koko on rajoitettu palvelukuvauksessa. Mikäli levytilan käyttö ylittää määritellyn rajan, toimittajalla on oikeus estää asiakkaalta levytilan käyttö tai muuttaa asiakkaan sopimus vastaamaan soveltuvaa levytilaa.

7.14 Mikäli asiakkaan internet-liikenne tai palvelinresurssien käyttö olennaisesti poikkeaa tavanomaisesta tai palvelukuvauksen mukaisesta, toimittajalla on oikeus tarkistaa palvelusta perittävää hintaa käyttöä vastaavaksi.

7.15 Asiakas huolehtii täysarvovakuutuksesta sellaiselle omaisuudelleen, joka on annettu toimittajan tiloihin ja/tai hallintaan.

7.16 Asiakas on velvollinen korvaamaan toimittajalle ja kolmansille osapuolille asiakkaan väärinkäytöksistä aiheutuneet tutkinta-, korjaus- ja muut kulut.

7.17 Asiakas vapauttaa toimittajan sekä sen työntekijät kaikista mahdollisista seuraamuksista, joita asiakkaan toimet tai toiminta verkossa tai muuten tämän palvelun nojalla mahdollisesti aiheuttavat.

7.18 Toimittajan tai kolmansien osapuolten palvelimien tai palveluiden luvaton käyttö tai käytön yritys sekä tietoliikenteen häirintä on kielletty. Asiakkaan harjoittama mahdollisten tietoturvareikien etsintä ja väärinkäyttö on ehdottomasti kiellettyä ja johtaa välittömästi sopimuksen irtisanomiseen, raportointiin asianomaisille viranomaisille sekä mahdollisiin korvausvaatimuksiin.

8 Verkkotunnukset

8.1 Hyväksymällä sopimuksen asiakas vakuuttaa perehtyneensä käytettäväksi sovittuun verkkotunnusrekisteriin, sitä koskeviin lakeihin ja määräyksiin sekä mahdollisiin verkkotunnusrekisteriin liittyviin sopimusehtoihin. Asiakas hyväksyy edellä mainitut ehdot ja sitoutuu toimimaan niiden mukaisesti.

8.2 Toimittaja toimii verkkotunnusten rekisteröinnissä ainoastaan maksunvälittäjänä. Rekisterimuutokset pitää toimitaa Toimittajalle välittömästä, että tiedot voidaan päivittää viestintäviraston verkkotunnusrekisteriin. Rekisterin ylläpitäjällä on oikeus peruuttaa väärien tietojen perusteella verkkkotunnus Asiakkaalta.

8.3 Suomessa verkkotunnusrekisteriä hallinnoi Viestintävirasto. Asiakas voi saada lisätietoja verkkotunnuksista Viestintäviraston verkkosivuilta.

8.4 Asiakkaan vastuulla on vastata toimittajan lähettämiin ilmoituksiin, jotka koskevat asiakkaan verkkotunnuksen voimassaolon päättymistä, uusimista tai peruuttamista uudelle sopimuskaudelle.

8.5 Toimittajalla on oikeus automaattisesti uusia asiakkaan verkkotunnusvaraus valituksi kaudeksi ilman erillistä ilmoitusta, ellei asiakas ole irtisanonut verkkotunnustaan tai ilmoittanut haluttomuudestaan jatkaa verkkotunnuksen voimassaoloa vähintään 30 päivää ennen sen voimassaoloajan päättymistä. Verkkotunnusvarauksen uudistamisesta veloitetaan kulloinkin voimassa olevan hinnaston mukainen maksu.

8.6 Toimittaja veloittaa hinnastonsa mukaisen muutosmaksun kaikista verkkotunnuksiin liittyvistä toimenpiteistä, kuten muutoksista, peruutuksista tai neuvonannosta.

9 Kolmansien osapuolten käyttöoikeudet

9.1 Mikäli palvelu sisältää käyttöoikeuksia kolmansien osapuolten ohjelmistotuotteisiin tai tietojärjestelmiin (”kolmansien osapuolten käyttöoikeudet”), ne toimitetaan kyseisten kolmansien osapuolten ehtojen ja takuuehtojen mukaisesti.

9.2 Toimittaja voi toimittaa kolmansien osapuolten käyttöoikeuksia sisältäviä tuotteita valmiiksi asennettuina asiakkaalle tai vaihtoehtoisesti toimittaa ne asiakkaan itse asennettaviksi. Toimittaja ei vastaa kolmansien osapuolten ohjelmistojen tai laitteiden toimivuudesta, soveltuvuudesta asiakkaan käyttöön, huollosta tai muista ominaisuuksista.

9.3 Asiakkaan tulee noudattaa kulloinkin voimassa olevia kolmansien osapuolten käyttöoikeuksiin liittyviä ehtoja ja rajoituksia.

9.4 Riippumatta siitä, toimittaako toimittaja kolmansien osapuolten käyttöoikeuksia sisältäviä tuotteita valmiiksi asennettuina vai asentaako asiakas ne itse, asiakas sitoutuu tutustumaan ja noudattamaan käyttöoikeuksiin liittyviä ehtoja sekä käyttämään ohjelmistoja ja laitteistoja huolellisesti ehtojen mukaisesti.

9.5 Hyväksymällä sopimuksen asiakas vakuuttaa perehtyneensä toimittajan ja/tai kyseisen kolmannen osapuolen verkkosivuilla oleviin tai asiakkaalle muutoin tiedotettuihin kolmansien osapuolten käyttöoikeuksien ehtoihin ja rajoituksiin. Asiakas hyväksyy nämä ehdot ja sitoutuu noudattamaan niitä.

9.6 Toimittaja ei vastaa kolmansien osapuolten käyttöoikeuksien kohteena olevista ohjelmistoista tai tietojärjestelmistä. Toimittajalla on oikeus veloittaa hinnastonsa mukainen korvaus tällaisiin kohdistuvista toimenpiteistä.

9.7 Asiakas sitoutuu lopettamaan kolmansien osapuolten ohjelmistotuotteiden tai tietojärjestelmien käytön välittömästi, kun:
1) Toimittaja tai kolmansien osapuolten käyttöoikeuksien toimittaja näin vaatii, tai
2) Toimittajan ja asiakkaan välinen sopimus tai kyseinen kolmansien osapuolten käyttöoikeus päättyy.

9.8 Mikäli kolmas osapuoli esittää toimittajaa kohtaan vaateita, jotka johtuvat siitä, että asiakas on rikkonut kolmansien osapuolten käyttöoikeuksien ehtoja, asiakas sitoutuu kustannuksellaan puolustamaan toimittajaa vaateita vastaan sekä korvaamaan kaikki toimittajalle tästä aiheutuneet vahingot ja kustannukset.

9.9 Mikäli asiakas hankkii käyttöoikeuden kolmansien osapuolten ohjelmistotuotteisiin tai tietojärjestelmiin suoraan kyseiseltä kolmannelta osapuolelta, toimittaja ei vastaa kyseisistä ohjelmistoista tai tietojärjestelmistä, niiden päivittämisestä tai käyttöoikeuden ehtojen noudattamisesta. Asiakas vastaa yksin suoraan kolmatta osapuolta kohtaan siitä, että hän noudattaa käyttöoikeutta koskevia ehtoja.

10 Palvelun keskeytykset

10.1 Toimittajan tuotantoympäristön asennus-, muutos- ja huoltotoimenpiteiden aikataulu on ilmoitettu toimittajan verkkosivuilla. Toimittaja pyrkii ilmoittamaan asiakkaalle muista katkoksista etukäteen, poislukien pienet alle 10 minuutin päivitykset.

10.2 Palvelussa voi esiintyä tilapäisiä katkoksia, jotka johtuvat palvelun saatavuuden, suorituskyvyn, palautettavuuden tai hallittavuuden varmistamiseksi tai palauttamiseksi tehtävistä toimenpiteistä tai muista vastaavista syistä.

10.3 Toimittajalla on oikeus keskeyttää palvelun tuottaminen tilapäisesti, mikäli se on tarpeellista ongelman tai väärinkäytöksen selvittämiseksi, korjaus-, huolto- tai muiden töiden vuoksi. Lisäksi toimittajalla on oikeus keskeyttää palveluiden tuottaminen yleisen tietoliikenneverkon asennus-, muutos- tai huoltotoimenpiteiden taikka palveluihin kohdistuvan tietoturvauhan vuoksi tai jos laki tai viranomaismääräys tätä edellyttää.

10.4 Toimittajalla on oikeus estää asiakkaan pääsy palveluihin ilman ennakkokuulemista, jos toimittaja epäilee asiakkaan kuormittavan tai käyttävän palveluita tavalla, joka vaarantaa palveluiden tuottamisen toimittajan muille asiakkaille tai käyttäjille, tai jos asiakas rikkoo näitä sopimusehtoja, kolmansien osapuolten käyttöoikeuksien ehtoja tai muita toimittajan tuottamiin palveluihin liittyviä ehtoja. Toimittajan on ilman aiheetonta viivästystä ilmoitettava asiakkaalle pääsyn estämisen syistä.

10.5 Asiakas voi pyytää toimittajaa sulkemaan palvelun. Sulkemisesta ja uudelleen avaamisesta voidaan veloittaa kulloinkin voimassa olevan hinnaston mukainen maksu.

11 Palvelun muutokset

11.1 Toimittajalla on oikeus tehdä palveluihin muutos, joka:

1) liittyy tai on seurausta palvelutuotteen tavanomaisesta päivittämisestä,
2) kohdistuu palveluiden tuotantoympäristöön eikä vaikuta huonontavasti palveluiden sisältöön,
3) on tarpeen palveluihin kohdistuvan tietoturvauhan torjumiseksi,
4) johtuu laista tai viranomaismääräyksestä, tai
5) johtuu siitä, että kolmansien osapuolten käyttöoikeuksien toimittaja muuttaa ohjelmistotuotteitaan tai tietojärjestelmiään.

11.2 Jos toimittaja tekee palveluihin tässä kohdassa tarkoitetun muutoksen, toimittaja ilmoittaa muutoksesta asiakkaalle hyvissä ajoin etukäteen tai, ellei tämä ole kohtuudella mahdollista, viipymättä sen jälkeen, kun toimittaja on saanut tiedon kyseisestä seikasta. Toimittajalla on oikeus tehdä palveluihin myös muita kuin edellä mainittuja muutoksia ilmoitettuaan siitä asiakkaalle etukäteen.

11.3 Toimittajalla on oikeus poistaa mikä tahansa palvelu palveluvalikoimastaan, mikäli sen tuottamista ei voida jatkaa ulkopuolisen tekijän vuoksi (esimerkiksi viranomaismääräykset, kolmansien osapuolten käyttöoikeuden päättyminen kolmannen osapuolen ehtojen mukaisesti tai ylivoimaisesta esteestä johtuva syy) tai milloin tällaisen palvelun jatkamista ei kohtuudella siihen kohdistuvan muutoksen takia voida edellyttää.

11.4 Asiakkaan pyynnöstä tehdyistä muutoksista veloitetaan normaali toimenpidemaksu kulloinkin voimassa olevan hinnaston mukaisesti.

11.5 Mikäli toimittaja hoitaa asiakkaan palveluja, palveluun tehdyistä muutoksista veloitetaan normaali toimenpidemaksu kulloinkin voimassa olevan hinnaston mukaisesti.

12 Maksut ja laskutus

12.1 Asiakassuhde ja palveluiden laskutus alkavat, kun toimittaja on vahvistanut tilauksen tai kun asiakas on maksanut tilausta koskevan ensimmäisen maksun. Toimittajan ajantasainen hinnasto sekä toimitusehdot ovat aina nähtävillä toimittajan verkkosivuilla. Asiakkaalla on oikeus saada tietoja laskunsa muodostuksesta toimittajan asiakaspalvelusta.

12.2 Laskutus tapahtuu tilauksen jälkeen aina etukäteen ennen alkavan laskutusjakson alkamista. Palvelua koskevat hinnat esitetään ja laskutetaan euroina, ellei toisin ole kirjallisesti sovittu. Maksuehto on neljätoista (14) päivää laskun päivämäärästä, ellei toisin ole kirjallisesti sovittu. Hintoihin lisätään kulloinkin voimassa oleva arvonlisävero sekä muut mahdolliset verot, tullit ja maksut.

12.3 Asiakkaan on esitettävä laskua koskevat huomautukset seitsemän (7) päivän kuluessa siitä päivästä, jolloin lasku on saapunut asiakkaalle. Lasku katsotaan saapuneeksi kuluttaja-asiakkaalle viimeistään seitsemän (7) päivän kuluessa sen lähettämisestä asiakkaan ilmoittamaan yhteystietoon. Yhteisöasiakkaan katsotaan vastaanottaneen laskun sen päiväystä seuraavana päivänä.

12.4 Asiakkaan tulee maksaa palvelusta lähetetyt laskut eräpäivänä. Toimittajalla on oikeus lähettää viivästyneitä maksuja koskevia huomautuksia. Mikäli maksu viivästyy, toimittajalla on oikeus periä asiakkaalta lainmukainen viivästyskorko, huomautus- ja muistutusmaksut sekä perintäkulut. Toimittaja voi siirtää maksamattomat laskut kolmannen osapuolen perittäväksi.

12.5 Toimittajalla on oikeus veloittaa erikseen asiakkaan kirjallisesti tai suullisesti tilaama palveluun kuulumaton työ henkilötyöhinnaston veloitusperiaatteiden mukaisesti. Ellei jollekin tuotteelle tai palvelulle ole sovittu sopimuksessa tai muutoin hintaa, noudatetaan kyseisen tuotteen tai palvelun osalta tilaushetkellä voimassa olevaa toimittajan hinnaston mukaista hintaa.

12.6 Toimittajalla on oikeus katkaista asiakkaan palvelu, mikäli maksua ei ole suoritettu kahdenkymmenenkahdeksan (28) päivän kuluessa palvelua koskevan laskun eräpäivästä. Katkaistun palvelun avaamisesta toimittaja perii hinnaston mukaisen avausmaksun.

12.7 Varattujen verkkotunnusten oikeudet säilyvät toimittajalla, kunnes asiakas on maksanut laskunsa kokonaan. Mikäli asiakas ei maksa laskua, toimittajalla ei ole velvollisuutta uusia asiakkaan verkkotunnuksia.

12.8 Toimittajalla on oikeus muuttaa palvelun hintaa ja hintarakennetta. Hinnanmuutokset astuvat voimaan seuraavassa laskutusjaksossa. Asiakkaalle hinnanmuutoksista ilmoitetaan toimittajan verkkosivuilla. Hinnankorotuksen yhteydessä asiakkaalla on mahdollisuus irtisanoa palvelu.

13 Palvelun virheet ja virheiden korjaus

13.1 Palvelussa katsotaan olevan virhe (“Virhe”), jos se olennaisesti poikkeaa palvelukuvauksen määrittelemistä ominaisuuksista ja poikkeama olennaisesti haittaa palvelun käyttöä.

13.2 Asiakas on velvollinen ilmoittamaan virheestä välittömästi sen huomattuaan, viimeistään kuitenkin kirjallisesti seitsemän (7) päivän kuluessa virheen huomaamisesta tai siitä, kun hänen olisi kohtuudella pitänyt huomata virhe.

13.3 Toimittajalla ei ole velvoitetta korjata virhettä, joka on aiheutunut:

1) Virheellisestä tai sopimuksenvastaisesta käytöstä (sisältäen toimittajan antamien ohjeiden, ehtojen sekä muiden yleisesti saatavilla olevien ohjelmisto- tai laitekohtaisten käyttöohjeiden noudattamisen, mukaan lukien internetissä olevat valmistajan ohjeet);
2) Muun kuin toimittajan tuotteesta (etenkin, jos kyseessä on kolmansien osapuolten käyttöoikeuksiin liittyvä asia) tai kolmannen osapuolen toimista;
3) Asiakkaan tekemästä muutoksesta tai korjauksesta;
4) Huolimattomuudesta palvelun tai siihen liittyvien laitteiden käyttöä koskevien ohjeiden noudattamisessa tai palvelun ulkopuolisten laitteiden, ohjelmistojen, asetusten, määritysten tai yhteyksien käytöstä;
5) Siitä, ettei toimitus vastaa asiakkaan tarpeita tai että toimitus on epäyhteensopiva asiakkaan muiden kuin toimittajan toimittamien laitteistojen tai ohjelmistojen kanssa.

13.4 Asiakkaan on esitettävä vaatimuksensa koskien virhettä toimittajalle viikon kuluessa siitä, kun vaatimuksen perusteena oleva virhe havaittiin tai se olisi pitänyt havaita, tai viivästystapauksissa siitä, kun toimitus on tapahtunut.

13.5 Toimittajalla on oikeus laskuttaa asiakasta voimassa olevan hinnaston mukaisesti sellaisista vian tai virheen selvityksistä aiheutuvista kuluista, jotka johtuvat asiakkaan haittaa tai häiriötä aiheuttavasta laitteesta tai ohjelmistosta, toimittajan vastuuseen kuulumattomasta virheestä, teleyhteydestä, ohjelmistosta tai muusta asiakkaan järjestelmän aiheuttamasta häiriöstä tai virheestä, joka aiheuttaa haittaa toimittajalle tai palvelulle.

14 Vastuunrajoitus ja korvaukset

14.1 Tämä sopimus määrittelee kattavasti toimittajan vahingonkorvausvastuun sekä vastuun sopimusrikkomuksista. Toimittaja ei vastaa välillisistä tai epäsuorista vahingoista, kuten esimerkiksi saamatta jääneestä voitosta, tuotannon tai liikevaihdon vähentymisestä tai keskeytymisestä, tai kolmannelle osapuolelle olevien velvoitteiden täyttämättä jäämisestä.

14.2 Toimittaja ei vastaa asiakkaan tietojen tai tiedostojen tuhoutumisesta, katoamisesta tai muuttumisesta eikä näistä aiheutuneista vahingoista tai kuluista, kuten tiedostojen uudelleen luomisen aiheuttamista kustannuksista.

14.3 Toimittajan vahingonkorvausvelvollisuus rajoittuu kaikissa tilanteissa sopimuskauden aikana yhteensä enintään yhden (1) kuukauden palvelumaksua vastaavaan summaan. Tämä sisältää mahdolliset hinnanalennukset ja palvelutasosanktiot.

14.4 Toimittaja ei vastaa kolmansien osapuolten verkoissa tai ohjelmistoissa esiintyvistä ongelmista tai muista virheistä, eikä muistakaan asioista, jotka eivät nimenomaisesti kuulu toimittajan vastuulle. Toimittaja ei vastaa virheistä tai toimintakatkoista, jotka johtuvat ylivoimaisista esteistä (Force Majeure) tai kolmannen osapuolen tai asiakkaan toimista. Ylivoimaiseksi esteeksi katsotaan sellainen sopimuksen syntymisen jälkeen ilmennyt seikka, johon sopimusosapuolet eivät ole voineet vaikuttaa ja joka estää tai kohtuuttomasti vaikeuttaa sopimuksen asianmukaista täyttämistä. Ylivoimaisena esteenä pidetään esimerkiksi sotaa, kapinaa, poikkeustilaa, maanjäristystä, tulipaloa, ukonilmaa, myrskyä, tulvaa, luonnonmullistusta, ydinonnettomuutta, yleisen liikenteen, tietoliikenteen tai sähkönjakelun keskeytystä, vesivahinkoa, toimittajasta riippumatonta tietojärjestelmähäiriötä, alihankkijoiden suoritusvaikeuksia, viranomaismääräystä, energian tai muun olennaisen tuotannontekijän saatavuuden keskeytystä, tuonti- tai vientikieltoa, työsulkua, lakkoa, boikottia tai muuta työtaistelutoimenpidettä tai häiriöitä internet- tai muussa vastaavassa verkossa. Työtaistelutoimenpide katsotaan ylivoimaiseksi esteeksi myös silloin, kun toimittaja on itse sen kohteena tai siihen osallisena.

15 Ilmoitukset

15.1 Asiakkaan tulee lähettää tähän sopimukseen liittyvät ilmoitukset toimittajan palvelusopimuksessa mainittuun tai myöhemmin ilmoitettuun osoitteeseen tai sähköpostiosoitteeseen. Asiakas on velvollinen ilmoittamaan toimittajalle, jos hänen ilmoittamissaan yhteystiedoissa tapahtuu muutoksia.

15.2 Toimittaja voi lähettää palvelusopimusta koskevat kirjalliset ilmoitukset asiakkaan viimeksi ilmoittamaan laskutusosoitteeseen tai sähköpostiosoitteeseen. Postitse lähetettyjen ilmoitusten katsotaan saapuneen kuluttaja-asiakkaalle seitsemäntenä päivänä niiden lähettämisestä. Sähköpostitse lähetettyjen ilmoitusten katsotaan saapuneen asiakkaalle niiden lähettämistä seuraavana päivänä.

16 Sopimuksen siirtäminen

16.1 Asiakkaalla ei ole oikeutta siirtää sopimusta kolmannelle osapuolelle ilman toimittajan etukäteen antamaa kirjallista suostumusta.

16.2 Toimittajalla on oikeus siirtää sopimus ja siihen liittyvät palvelut kolmannelle osapuolelle.

17 Sopimuksen päättäminen

17.1 Irtisanomisilmoitus on toimitettava kirjallisesti joko sähköpostitse, kirjeitse tai toimittajan tarjoaman sähköisen järjestelmän kautta. Toimittaja lähettää asiakkaalle kirjallisen vahvistuksen irtisanomisesta sähköpostitse tai kirjeitse. Mikäli asiakas ei saa vahvistusta kolmen arkipäivän kuluessa irtisanomisilmoituksen jättämisestä, asiakkaan tulee ottaa yhteyttä toimittajaan tilanteen selvittämiseksi.

17.2 Jos irtisanomisilmoitusta ei ole vahvistettu, se tarkoittaa, että toimittaja ei ole vastaanottanut ilmoitusta. Irtisanominen ei tule voimaan, ellei asiakas pysty objektiivisesti osoittamaan lähettäneensä irtisanomisilmoituksen. Irtisanominen voidaan tehdä suullisesti, jos toimittaja vahvistaa sen vastaanottamisen kirjallisesti.

17.3 Mikäli irtisanominen astuu voimaan kesken voimassa olevan sopimuskauden, toimittaja ei hyvitä jäljellä olevaa sopimuskautta rahallisesti. Asiakas on velvollinen korvaamaan sopimuskauden maksut toimittajalle.

17.4 Toimittajalla on oikeus irtisanoa toistaiseksi voimassa oleva sopimus kirjallisesti yhden (1) kuukauden irtisanomisajalla, ellei pakottava lainsäädäntö toisin määrää.

17.5 Sopimuksen päättyessä toimittajalla on oikeus saada takaisin mahdollisesti luovuttamansa päätelaitteet, salasanat sekä muut palveluun liittyvät aineistot. Asiakkaan on palautettava nämä viimeistään 14 vuorokauden kuluessa toimittajan pyynnöstä.

17.6 Toimittajalla on oikeus irtisanoa sopimus välittömästi, mikäli asiakas ei suorita erääntynyttä maksua kolmenkymmenen (30) päivän kuluessa kirjallisesta huomautuksesta. Lisäksi toimittajalla on oikeus irtisanoa sopimus välittömästi kirjallisella ilmoituksella, jos:

1) Asiakas rikkoo sopimusehtoja;
2) Asiakkaan tiedot ovat virheelliset tai asiakasta ei tavoiteta hänen ilmoittamiensa yhteystietojen perusteella;
3) Asiakas on haettu konkurssiin, selvitystilaan, määrätty velkasaneeraukseen, lopettanut maksujen suorittamisen tai katsotaan muutoin maksukyvyttömäksi; tai
4) Palvelun tuottamista ei voida jatkaa ulkopuolisen tekijän, kuten viranomaismääräysten, kolmansien osapuolten käyttöoikeuden päättymisen tai ylivoimaisen esteen vuoksi. Tällaisessa tapauksessa asiakkaalle hyvitetään käyttämättä jääneen ajan palvelumaksut vähennettynä toimittajalle aiheutuneilla kustannuksilla.

17.7 Mikäli toimittaja olennaisesti rikkoo sopimusta, asiakkaan on huomautettava siitä kirjallisesti ja vaadittava korjaavia toimenpiteitä. Jos rikkomusta ei korjata tai korjaavista toimenpiteistä ei sovita 21 päivän kuluessa huomautuksen esittämisestä, asiakkaalla on oikeus irtisanoa sopimus 60 päivän irtisanomisajalla.

17.8 Toimittajalla on oikeus sulkea palvelu, mikäli sillä on peruste irtisanoa sopimus. Palvelun sulkeminen ei estä toimittajaa myöhemmin irtisanomasta sopimusta saman tapahtuman perusteella.

18 Muut ehdot

18.1 Sopimukseen sovelletaan Suomen lakia. Asiakas sitoutuu pitämään luottamuksellisina kaikki sopimukseen, palveluun ja/tai sen hinnoitteluun liittyvät tiedot myös sopimuksen päättymisen jälkeen. Asiakas vastaa siitä, että hänen palveluksessaan olevat työntekijät, alihankkijat tai muut tahot, jotka saavat tietoa palvelusta asiakkaan kautta, noudattavat näitä ehtoja.

18.2 Sähköisissä tai painetuissa markkinointimateriaaleissa, esitteissä tai muissa materiaaleissa esitetyt tiedot tulevat osaksi sopimusta vain, jos niistä on erikseen kirjallisesti ja nimenomaisesti sovittu.

18.3 Mikäli jokin näiden yleisten sopimusehtojen kohta katsotaan pätemättömäksi tai täytäntöönpanokelvottomaksi, tämä ei vaikuta muiden ehtojen pätevyyteen tai täytäntöönpanokelpoisuuteen.

19 Erimielisyydet

19.1 Toimittajan ja asiakkaan väliset sopimukseen liittyvät erimielisyydet pyritään ensisijaisesti ratkaisemaan neuvotteluteitse.

19.2 Jos asiakas on kuluttaja-asiakas, riita-asiat ratkaistaan Tampereen käräjäoikeudessa. Kuluttaja-asiakkaalla on myös oikeus saattaa sopimusta koskevat ongelmat kuluttajariitalautakunnan käsiteltäväksi.

19.3 Mikäli asiakas ei ole kuluttaja, riidat ratkaistaan välimiesmenettelyssä Keskuskauppakamarin välimiesmenettelysääntöjen mukaisesti. Välimiehiä on yksi, menettelyn kieli on suomi ja menettelyn paikka Tampere. Välimiehen nimeää Keskuskauppakamarin välityslautakunta, ja menettelyssä noudatetaan tämän lautakunnan sääntöjä. Osapuolet sitoutuvat pitämään välimiesmenettelyyn liittyvät tiedot ja materiaalin luottamuksellisina, mukaan lukien menettelyn olemassaolon, kirjalliset ja suulliset todisteet, lausunnot sekä välitystuomion, pois lukien tuomion mahdollinen täytäntöönpano siltä osin kuin se on tarpeen.

20 Muutokset

20.1 Toimittaja pidättää oikeuden hinnanmuutoksiin ja sopimusehtojen muutoksiin. Muutoksista ilmoitetaan asiakkaalle vähintään kuukautta ennen niiden voimaantuloa.

21 Peruuttamisoikeus

21.1 Kuluttaja-asiakkaita koskee kuluttajansuojalain mukainen etämyynnin peruuttamisoikeus, jonka sisältö on esitetty alla.

Ehdot tulevat voimaan sopimuksen alkaessa.

Teillä on oikeus peruuttaa tämä sopimus 14 päivän kuluessa syytä ilmoittamatta. Peruuttamisen määräaika päättyy 14 päivän kuluttua sopimuksen tekemisestä.

Peruuttamisoikeuden käyttämiseksi teidän on ilmoitettava meille (Mark Granath, mark@granath.fi, Taivalkunnantie 901, 37120 Nokia) päätöksestänne peruuttaa sopimus yksiselitteisellä tavalla (esimerkiksi kirjeellä postitse tai sähköpostilla). Peruuttamisen määräajan noudattamiseksi riittää, että lähetätte ilmoituksenne peruuttamisoikeuden käytöstä ennen määräajan päättymistä.

Peruuttamisen vaikutukset: Jos peruutatte tämän sopimuksen, palautamme teille kaikki teiltä saamamme suoritukset, pois lukien kolmannen osapuolen Toimittajalle kohdistuvat kulut.